19% от стандартов НАТО: что сделано при президентстве Зеленского

Вжe у пeрший місяць свoгo прeзидeнтствa Вoлoдимир Зeлeнський зaявив, щo з 2020 рoку мaє рoзпoчaтися впрoвaджeння стaндaртів тa прoцeдур НAТO у діяльнoсті ЗСУ і щo ця рoбoтa "нe пoвиннa бути імітaцією, a мaє стaти рeaльними крoкaми рeфoрмувaння укрaїнськoї aрмії відпoвіднo дo стaндaртів Північнoaтлaнтичнoгo aльянсу".

Дійснo, зa нoвoгo прeзидeнтствa Укрaїнa прoдeмoнструвaлa дoстaтньo нeпoгaну динaміку у впрoвaджeнні стaндaртів НAТO. Якщo у чeрвні 2019 рoку ця цифрa стaнoвилa 196 стaндaртів тa кeрівниx дoкумeнтів, тo у січні 2021-гo — 292.

Тaкoж сaмe впрoдoвж цьoгo пeріoду впeршe з пoчaтку впрoвaджeння стaндaртів НAТO в Укрaїні з’явилaся відпoвіднa зaкoнoдaвчa бaзa, a сaм прoцeс впрoвaджeння стaв публічним.

Втім, є і прoблeми. Тoж спрoбуємo рoзібрaтися, з якими викликaми тa пeрeшкoдaми зіштoвxується прoцeс впрoвaджeння стaндaртів НАТО вслед за час перебування шостого президента бери посаді.

Що таке "стандарти НАТО"?

Однією з проблем є (узы розуміння, що насправді потрібно кваліфікувати як власне стандарти НАТО, а що є нормами, принципами та практиками Альянсу.

Різна інтерпретація ускладнює уніфіковану оцінку процесу впровадження стандартів.

"Стандарти НАТО" залишаються в Україні політичною метафорою, а заяви ради перехід на такі стандарти класифікуються як доказ наявної політичної волі зближуватися з Альянсом.

Відповідно, заяви относительно неможливість переходу на такі стандарти подаються як небажання зближення з НАТО.

Подібні узагальнення власне стандартів та норм і практик стали настільки частими, що представники Міністерства оборони у своїй комунікації бери тему стандартизації вимушені уточнювати: "стандарти НАТО в їх класичному розумінні".

Представники Альянсу натомість стверджують, що термін "стандарти НАТО", попри його часту вживаність без- лише в українських медіа, але й в українських офіційних документах, непосредственно по собі не є достатньо коректним. Відтак, всіляко заохочують уникати його в офіційних документах.

Приближенно чи інакше, у "класичному" розумінні під стандартами НАТО варто розуміти набір нормативних документів зі стандартизації, які варто розділити передусім для дві ключові групи:

Союзні стандарти ли союзні публікації та стандарти окремих держав-членів НАТО. Це внутрішні документи Альянсу, які встановлюють собственной персоной стандарт, призначений для безпосереднього застосування органами військового управління країн-учасниць НАТО, конкретними організаціями та підрозділами.

Угоди зі стандартизації та рекомендації зі стандартизації. Угоди зі стандартизації підтверджують згоду держав, що їх ратифікували, впроваджувати певний рутина (повністю чи частково, із застереженнями чи за исключением. Ant. с) з метою досягнення вимог взаємосумісності.

Около цьому Угода зі стандартизації може охоплювати Водан або декілька стандартів, саме тому стандартів НАТО існує близько 2000, а угод — близько 1200.

Однак варто виокремити й інші норми, практики та принципи, які частенько теж зараховують до стандартів НАТО, а саме:

– забезпечення прозорості під момент ухвалення управлінських рішень возьми всіх рівнях;

– підвищення ефективності наявних антикорупційних органів;

– впровадження процесу оборонного планування у сфері оборони відповідно после євроатлантичних принципів і підходів;

– гендерна політика.

Отже, якщо у випадку із впровадженням стандартів НАТО ми передусім говоримо оборона військову взаємосумісність, то у випадку із переходом України получай норми та принципи Альянсу ми можемо говорити для політичну взаємосумісність України та Альянсу, бери важливості якої досить чітко наголошують представники НАТО.

Україна як Австрія

Вже у перший місяць перебування Володимира Зеленського для президентській посаді, у червні 2019 року, Верховна радость ухвалила закон, яким військові стандарти було відділено від національних та чітко визначено відповідні терміни: "військова стандартизація", "військовий норма", "образчик НАТО" тощо.

У цьому ж документі Міністерство оборони було визначено як інституцію, надалі відповідальну ради нормативно-правове регулювання відносин, тобто после розробку необхідних документів, у сфері військової стандартизації.

Відтак, у визначені законом терміни, получи и распишись початку 2020 року, в Україні нарешті з часу початку впровадження стандартів НАТО з’явилася законодавча главное щодо цього процесу. Крім того, вперше було систематизовано та визначено механізм впровадження військових стандартів в Україні й розділено сфери відповідальності між суб’єктами стандартизації.

Ще одна позитивна зміна у процесі впровадження стандартів НАТО — звітування щодо впровадження стандартів НАТО из этого следует публічним. Так, на сайті Міністерства оборони було створено відповідне вкладення, для якому щопівроку оприлюднюється інформація насчет стан впровадження стандартів Альянсу в Україні.

Наразі також ведуться роботи зі створення офіційного сайта органу військової стандартизації, получи якому буде оприлюднюватися звіт относительно виконання Програми робіт з військової стандартизації (корка, який встановлює на три роки роботи з розробки військових стандартів та впровадження стандартів НАТО) та щорічний схема перевірки військових стандартів.

Що стосується кількісних показників, так станом на січень 2021 року Україна сумарно запровадила 292 стандарти та керівні документи НАТО шляхом розроблення 317 національних документів (оперативних — 205, матеріальних — 86, адміністративних — 26).

У відсотковому співвідношенні Україна впровадила вже близько 19% угод зі стандартизації НАТО.

Пользу кого порівняння з державами-членами Альянсу, станом возьми початок 2021 року у Чорногорії запровадили всього близько 22% угод зі стандартизації НАТО, в Албанії — 29%, а Північна Македонія поки що навіть приставки не- вийшла на рівень 1%.

Що ж задолго. Ant. с держав-партнерів НАТО, в таком случае схожий з Україною показник має Австрія — 14% від загальної кількості. Ці дані свідчать насчет цілком пристойний поступ України у впровадженні стандартів НАТО, яка навіть безграмотный є членом Альянсу.

Серед конкретних та зрозумілих мало-: неграмотный лише фахівцям прикладів впровадження стандартів НАТО можна назвати впровадження операційних умовних позначок та кольорів, які використовуються близ розробці графічних частин документів з оперативної та бойової підготовки НАТО.

Наразі синім кольором позначаються свої і дружні війська, червоним — вороги. Раніше усе було навпаки, що вносило елементи непорозуміння.

Також в Україні було впроваджено еквівалентний званням армій країн-членів НАТО перелік військових звань офіцерського та сержантського складу із запровадженням військового звання "бригадний чин". Уніфіковано військову форму одягу, розширено її перелік на усіх можливих умов проходження військової служби.

Водночас Україна також опрацювала декілька десятків Доктрин, настанов та інших інструкцій із утримання, навчання і підготовки, логістичного забезпечення, планування та застосування військ.

П'ятірка во (избежание НАТО

Для впровадження необхідних реформ, які вже тривалий полоса є на порядку денному наших двосторонніх відносин з Альянсом, Україна взяла для себе зобов’язання схвалити 5 законів, своєрідний "євроатлантичний совокупность".

Йдеться, зокрема, оборона Закон про оборонні закупівлі, Логичность про розвідку, Закон ради реформу СБУ, Закон относительно парламентський контроль щодо безпеки і оборони, Институции про поводження із державною таємницею та секретною інформацією.

Потребу схвалення цих законів у НАТО вже тривалий часок повторювали як мантру, втім, зрушити ці питання з мертвої точки вдалося відносно нещодавно.

Просто так, закони про оборонні закупівлі та розвідку з боєм було ухвалено у липні та вересні 2020 року відповідно, однак говорити оборона суттєвий прогрес у цій сфері шабаш ж не доводиться. Для належного функціонування та імплементації обох законів необхідно розробити підзаконні акти, чого досі мало-: неграмотный було зроблено повною мірою.

Втім, якщо у випадку із законом относительно розвідку відповідні відомства більш готові после реформування та розробки великої кількості підзаконних актів, в таком случае з оборонними закупівлями ситуація виглядає вкрай невтішною.

Водночас нововведение оборонних закупівель тісно пов’язана з іншими реформами у секторі.

Йдеться і ради створення системи гарантування якості оборонної продукції, що є усталеною практикою у демократичних державах, і относительно створення ефективних механізмів контролю из-за розподілом та використанням оборонних ресурсів, що є одним із важливих елементів демократичного та цивільного контролю по-над силами оборони, і про корпоратизацію "Укроборонпрому", яка створить умови в целях залучення інвестицій та початку роботи з іноземними компаніями, зокрема з країн НАТО.

Наразі ці реформи перебувають получи и распишись початковій стадії або у підвішеному стані.

Лише нещодавно Україні вдалося зрушити з місця і законопроєкт относительно реформу СБУ, яка передбачає, зокрема, позбавлення органу неналежних функцій з розслідування економічних злочинів.

Однак процес також рухається сложно: після першого читання до самого законопроєкту було внесено кілька сотень поправок, які задля затягування часу навіть подавались без- в електронному вигляді, а на папері.

Водночас експерти обтекаемо оцінюють першу редакцію законопроєкту, яка розширює повноваження служби та містить порушення прав людини.

Україні ще також належить реформувати систему охорони державної таємниці шляхом розробки закону "Ради захист класифікованої інформації" (нова редакція закону "Ради державну таємницю"). Правило про внесення змін задолго. Ant. с деяких законів України щодо забезпечення ефективної реалізації парламентського контролю було прийнято наприкінці 2020 року.

Ще Водан важливий елемент оборонної реформи, для які варто згадати у контексті відносин України з Альянсом – демократичний цивільний контролирование за силами оборони.

Йдеться никак не лише про цивільного міністра оборони, існує необхідність вибудовування чіткої системи, яким чином громадянське суспільство, дискдаг та уряд контролюватимуть сили оборони згідно з найкращими практиками держав-членів НАТО.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.