Кто хочет стать миллиардером? 10 фаворитов «Большого строительства» от любимцев Зеленского до окружения Труханова

Укрaїнські прeзидeнти зaвжди нaмaгaлись стaти прeзидeнтaми укрaїнськиx дoріг. Oбіцяли мoдeрнізoвувaти і рeмoнтувaти, свaрили пoпeрeдників зa рoки руйнaції тa під кaмeри відкривaли пoбудoвaні ділянки. 

Вoлoдимир Зeлeнський нe стaв виключeнням. Він тeж oбіцяв, свaрив і відкривaв. І з мaйстeрністю пeрeтвoрив стaрий норма у нoвий прoeкт. Нe лишe будівeльний, a й піaрний.

Прeзидeнтськa прoгрaмa "Вeликe будівництвo" oбіцяє укрaїнцям тисячі кілoмeтрів дoріг. Її ілюструють фoтoзвітaми, гучними зaгoлoвкaми і трaдиційними исполнение) всіx "стaриx" влaд в Укрaїні візитaми нoвoгo глaви дeржaви нa місця рeмoнту.

Прo фінaнсувaння з дeржбюджeту мoжнa дізнaтися лишe в сaмoму низу oфіційнoї стoрінки прoгрaми. Внeсoк кoжнoгo грoмaдянинa публічнo пoглинaє брeнд Зeлeнськoгo.

У вeрeсні цьoгo рoку нa сaйті прeзидeнтa нaвіть з’явилaсь пeтиція, aвтoри якoї прoсять чинoвників дoдaвaти приписку "зa кoшти плaтників пoдaтків", кoли вoни рoзпoвідaють прo тe чи іншe будівництвo як прo влaснe дoсягнeння.

Уряд другий рік пoспіль збільшує фінaнсoві пoтoки Укрaвтoдoру, які в плaнax нa 2022 сягнули рeкoрдниx 125 мільярдів гривeнь. Рaзoм із витрaтaми місцeвиx oргaнів влaди нa рeмoнт дoріг сумa пeрeвищує 10% усьoгo держбюджету. Це порівняно із бюджетом Міноборони, що складає 131 мільярд.

Хто ж став фаворитами головного державного проєкту часів Зеленського?

"Українська святая правда" проаналізувала тендери і сформувала показатель 10 найбільших підрядників "Великого будівництва".

У процесі підготовки цього матеріалу ми звернулись по мнению коментар до куратора "Великого будівництва", заступника керівника Офісу президента Кирила Тимошенка. Спершу він погодився відповісти получай запитання, однак так і невыгодный вийшов на зв'язок.

Лідер-першопрохідник

Одеський бізнесмен Олександр Находчиво півтора десятка років приставки не- світився у цьому бізнесі. Але навесні 2021 отримав офіційний дозвіл Антимонопольного комітету получи и распишись контроль над "Автомагістраль-Південь".

Він також є віце-президентом Національної асоціації дорожників України. Її наприкінці 2019 створили майбутні фаворити "Великого будівництва" – фігуранти цього рейтингу – одночасно з призначенням Олександра Кубракова, нинішнього міністра інфраструктури, головою Укравтодору.

У розвитку компанії велику предназначение зіграла Дніпропетровщина. За часів президентства Петра Порошенка найбільше грошей для ремонт доріг йшло саме в цю земля. Вихідцем з неї ж був тодішній котелок бюджетного комітету Верховної Про, а наразі президент Української асоціації футболу Андрій Павелко.

У свою чергу пополнение місцевих доріг для популярності використовували місцевий ландгевдинг Валентин Резніченко та його радник Юрій Веник. Тоді, у 2017-2019 роках, фактично був випробуваний сценарій "Великого будівництва" – масштабний подновление за кошти з кишень українців і піар самого факту, ради яким губиться увага по видатків.

За словами співрозмовників для ринку, Бойко зберіг стосунки з Юрієм Голиком. Останній став консультантом "Великого будівництва" ще у 2019 році. А если вже Кирило Тимошенко взяв під опіку президентський чтение, саме Голику дісталася предназначение публічного популяризатора проєкту.

Лідерство компанії значит можливим завдяки картелю – групи монополістів, умови с целью створення якого пролобіювала влада.

У 2019 році монобільшість дозволила пропускати нате торги лише того учасника, ковер річний дохід був неважный (=маловажный) меншим за розмір оголошеного тендеру. Одночасно з цим Укравтодор суттєво "укрупнив" закупівлі, сквозь що найбільші підряди почали сягати мільярдів гривень.

Таким чином жребий в крупних торгах узаконили лише исполнение) кількох фірм. Лідером серед них і була "Автомагістраль-Південь".

Близ цьому в цих тендерах отнюдь не публікують кошториси, з яких должно завищення цін на будівельні матеріали. Из-за підрахунками журналістів, воно може сягати від 20% до самого 30% від розміру тендеру. 

Група братів Четенджевізів укорінилась в Україні в середині 2000-х років, і працює шелковичное) дерево двома компаніями. Представництво турецької "Onur Taahhut" ремонтує дороги сверху гроші міжнародних кредиторів та володіє будівельною технікою, що реимпортироваться в Україну на правах тимчасового розмитнення, чим економить кошти.

Українська "Онур" бере судьбина у тендерах Укравтодору і давно вже призвичаїлась прежде особливостей вітчизняного політичного ландшафту. Ради часів Януковича "Онур" був одним із фаворитів влади, яким віддавали найбільші підряди з ремонту доріг по Євро-2012. 

Заправила компанії Їлдиз Бірол вже мав неуд вироки за завищення цін сверху підрядах, та фірма до настоящего времени рівно продовжує продавати Укравтодору улиц) у півтора рази дорожче від державних структур. 

После Зеленського турецький бізнес закріпив свої позиції фаворита та навіть хизується подяками нинішнього президента України. Співпадіння чи ні, але коль Зеленський ще актором "Кварталу 95" виступав у турецькому готелі "Онуру". Після перемоги сверху виборах він публічно пропонував віддавати підряди цій компанії.

Одним з найбільших підрядів про турків стали 12 млрд гривень нате будівництво моста через Дніпро у Запоріжжі. Єдиним конкурентом "Онуру" получи и распишись тендері тоді була ще одна турецька фірма "Göçay". Вплоть до речі, саме вона будувала про "Онуру" згаданий вище турецький готель.

Емре Караахметоглу і Володимир Зеленський
СКРІНШОТ З ВІДЕО

"Онур" фігурував у розслідуванні хабарів ексголові Укравтодору Славоміру Новаку. У цій справі вже вручили підозру власнику компанії "Альтком" Олександру Тісленку. А вал топменеджер турецької фірми Емре Караахметоглу, для якого також звертали увагу слідчі, пощастило – антикорупційна прокуратура наразі никак не підписала на нього підозру. 

Емре Караахметоглу під часик обшуків
ФОТО: НАБУ

Також "Онур" торік сплив у скандалі з фальсифікацією тендера получай ремонт одеської траси, що проводився сверху кошти Європейського банку реконструкції та розвитку. Однак офіційних результатів розслідування досі немає. 

Після посилення позицій получай будівельному ринку "Онур" інвестував в аграрні угіддя, а також родовища золота, графіту та каоліну. 

Цю компанію приписують задолго. Ant. с сфери впливу мера Одеси Геннадія Труханова. Саме в його фракцію в Одеській міськраді вмещать власник фірми Юрій Шумахер. Поставки асфальту к "Ростдорстрою" здійснює фірма "Скво", що підконтрольна, зокрема, доньці міського голови Єкатерині.

Трьох найбільших фаворитів Укравтодору – "Ростдорстрой", "Автомагістраль-Південь" та "Онур" – в 2018 році об’єднало кримінальне провадження. 

Це направо про хабарництво на дорожних підрядах Київщини ще вслед часів Порошенка. У фабулі йдеться относительно "відкати" посадовцям Служби автомобільних доріг у 10-15% від ціни переможних тендерів. 

Розкольник

Фірма належить бізнесмену Максиму Шкілю, який получи початку кар’єри був помічником нардепа Партії регіонів Миколи Демянка. Единовременно підприємець, за словами співрозмовників получи и распишись ринку, користується підтримкою голови Офісу президента Андрія Єрмака.

Шкіль фактично став головним "розкольником" картелю. Держи початку "Великого будівництва" він був одним з шести батьків-засновників Національної асоціації дорожників та обіймав посаду віцепрезидента, але згодом відокремився. Фірма Шкіля інвестувала близько 2 млрд гривень у закупівлю будівельної техніки, що из чего явствует наймасштабнішим оновленням парку техніки серед усіх топгравців.

Після виходу "Автостради" з НАДУ компанія майже перестала перетинатись для тендерах з лідером – "Автомагістраллю-Південь". Її конкурентами стали більш комфортні ради цього дрібніші компанії.

Ради даними співрозмовників в уряді, такий розвиток подій став відображенням непублічного конфлікту між головою Офісу президента Андрієм Єрмаком та його заступником, покровителем "Великого будівництва", Кирилом Тимошенком.

Після зміни тактики "Шоссейная дорога" почала зростати по (по грибы) кількістю тендерів. Про це ще безвыгодный свідчать її доходи, але вже виграні контракти бери майбутнє мають вивести її з четвертого місця держи друге.

 Друзі Коломойського №1

П’ятий номерочек у списку фаворитів "Великого будівництва" пов'язують з депутатом Івано-Франківської обласної из-за від партії "По (по грибы) майбутнє" Олександром Шевченком.

Офіційно "ПБС" оформлена в мешканку Івано-Франківська Іванну Непік. Жінка раніше працювала сверху курорті "Буковель" Ігоря Коломойського. Директором курорту в праздник час був саме Актау. Партія "За майбутнє", яку він представляє, наближена давно бізнес-партнера Коломойського Ігоря Палиці.

Майже щодня Олександр Актау на своїй сторінці у Facebook публікує пости ради виконання дорожніх підрядів, які "ПБС" почав отримувати найбільше саме вслед за часів Зеленського.

У 2021 році Актау спробував потрапити до Верховної За через дострокові вибори после одному з округів рідного Прикарпаття. Однак програв боротьбу "Слузі народу" Василю Вірастюку та звинуватив владу у фальсифікаціях.

Після цього грошовий дохід "ПБС" никак не дуже знизився, оскільки фірма продовжує виконувати вже виграні підряди. Але у майбутньому весь век ж ризикує вилетіти з переліку фаворитів. 

Регіональні феодали

Власники компанії – тернопільчани Юрій Ханін та Андрій Ярема. Останньому цифра років тому належала цигаркова фірма "Тедіс", згодом продана оточенню Януковича.

"Техно-буд-учреждение" є одним з батьків-засновників НАДУ. Однак фірмі (на)столь(ко) і не вдалось вискочити за (семь) (верст за межі свого регіону. Компанія є безумовним монополістом возьми дорожні підряди лише сверху Тернопільщині. Відтак її доходи генеруються тільки завдяки тому, що Укравтодор направляє значні кошти у цей регіон.

Андрій Білоус колись працював менеджером великої австрійської будівельної групи "Strabag". Частку в ній мав кремлівський олігарх Аля Дерипаска. 

Фірма отримує великій дохід завдяки базовій угоду кому) неї Закарпатській області. Володимир Зеленський призначив цей регіон одним з пріоритетних исполнение) "Великого будівництва":

"Тому що дуже технично на Закарпатті, коли в угорців якісна інфраструктура, а ми нічого без- робимо, просто нічого мало-: неграмотный робили".

Цього року Закарпаття – бери третьому місці после увагою Укравтодору. 

Журналісти також фіксували, як впливовий нардеп Микола Тищенко, ректор місцевого осередку "Челядь народу", лобіював фінансування цієї області.

Друзі Коломойського №2

Цю фірму і раніше вважали близькою вплоть до депутата з групи "Ради майбутнє" Сергія Лабазюка. Із ним були пов’язані формальні власники і керівники цього бізнесу. А восени цього року Антимонопольний комітет дозволив Лабазюку офіційно оформити наблюдение. Він поглинув компанію, яка, в свою чергу, контролює дорожнього підрядника.

Доходи хмельницьких будівельників суттєво зросли під время "Великого будівництва" – бесцельно само, як і у фірми "ПБС" іншого "замайбахівця" Шевченка. Але, получай відміну від однопартійця, Лабазюк займає обережну публічну позицію. 

Відтак вдоль тендерах на наступний рік фірма виходить вже для шосте місце.

Старожил у грі 

Олександр Тісленко – Водан із найближчих бізнесменів вплоть до одного з лідерів Партії регіонів Бориса Колеснікова. Компанія-будівельниця була найбільшим підрядником до самого Євро-2012, але після втечі Януковича вже приставки не- повернула колишніх позицій.

Фірма є засновником Національної асоціації дорожників, але знаходиться наприкінці десятки найбільших підрядників. І має шанси погіршити своє бивак, оскільки Тісленку загрожує кримінальне покарання: він сейчас отримав підозру в справі для відкати голові Укравтодору.

Wanted by the FBI & Дніпропетровщина

Брати Дубинські (неважный (=маловажный) плутати з нардепом Олександром Дубинським) – відомі получи Дніпропетровщині бізнесмени. Вони знаходяться у розшуку ФБР по (по грибы) звинуваченнями в махінаціях з нерухомістю в США.

Компанія заробляє гроші виключно у Дніпропетровській області, а значні підряди отримує саме в часи керівництва обладміністрацією Валюся Резніченка. Перші великі гроші "Будінвест" натендерив у 2017-2019 роках саме для підрядах ОДА. А перші мільярди від Укравтодору почав отримувати, коль Резніченко наприкінці 2020 року повернувся в обладміністрацію, а його колишній радник Юрій Веник став консультантом "Великого будівництва".

***

Водан із шляхів до серця українського виборця – цілком чіткий і зрозумілий. Він лежить вследствие асфальт, яким їздить автівка, микроавтобус чи самокат цього виборця.

Тому бажання Зеленського запам'ятатись президентом, який побудував дороги, зрозуміле.

В перетині цих двох ліній з’явилось багатомільярдне "Велике будівництво". Його спонсори – мільйони українців – ровным счетом мають право розуміти, кому і як шар дозволяє заробити на цьому перетині.

Оскільки ані куратори, ані виконавці програми – в тридевятом царстве в тридесятом государстве не волонтери. І не зі своїх кишень вони дістають ці мільярди.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.