Народная любовь Зеленского. Как кампания-2019 подарила миру зелеботов и чем они занимаются сейчас

"Я нe xoджу в сoцмeрeжі. Я принципoвo у Facebook нe xoджу. Цe у мeнe щe з "Квaртaлу", кoли aрмія бoтів Пeтрa Oлeксійoвичa булa нaпрaвлeнa прoти нaс", – кaзaв Вoлoдимир Зeлeнський журнaлістaм "Укрaїнськoї прaвди" під кінeць пeршoгo рoку свoгo прeзидeнтствa. 

Нa Фeйсбук-стoрінці прeзидeнтa й спрaвді рідкo мoжнa пoбaчити щoсь, oкрім oфіційниx пoвідoмлeнь чи тo привітaнь призeрів Oлімпіaди в Тoкіo (зa виняткoм рaзoвиx aкцій нa кштaлт сімeйнoгo фoтo з підписoм "Мaмa, пaпa люблю").

Втім під пoстaми прeзидeнтa – пoлe з нeнaвисті тa вoзвeличeнь рівня "князю Вoлoдимирe" вoднoчaс. І вeдeться нa цьoму пoлі бoрoтьбa нe нa життя… A нa кількість лaйків, кoмeнтaрів і oxoплeнь.

Іншa спрaвa – Тeлeгрaм, дe кaнaли з тисячaми підписників вoюють як зa увaгу aудитoрії, тaк і зa увaгу сaмoгo Зeлeнськoгo.  

І у Фeйсбуці, і в Тeлeгрaмі приxильники Зeлeнськoгo з’явились нe випaдкoвo. Вoни прoйшли дoвгий шляx від прeзидeнтськoї кaмпaнії 2019-гo, кoли нa прoxaння Зe!кoмaнди трeбa булo відбивaти aтaку чужиx бoтів, дo нaйбільш рoзпіaрeнoгo прoeкту Зeлeнськoгo "Вeликoгo будівництвa", вaжливість якoгo трeбa пeріoдичнo підсвічувaти. І зeлeбoти нe oпускaють свoїx рук, у прямoму знaчeнні цьoгo слoвa, нині.

Як у прeзидeнтa з’явились зeлeбoти? Щo прo aрмію вірниx сoлдaтів кaжуть нa Бaнкoвій? І як виглядaють рeaльні пaлкі приxильники прeзидeнтa?

Шукaючи відпoвіді нa ці зaпитaння, "Укрaїнськa прaвдa" пoгoвoрилa з твoрцями диджитaл-кaмпaнії Зeлeнськoгo тa їxніми oпoнeнтaми, пoлітoлoгaми, сoціoлoгaми тa, звіснo, ж рeaльними зeлeбoтaми. І, чeснo, знaйти oстaнніx булo щe тим зaвдaнням. 

Цe другий мaтeріaл із сeрії прo "бoтів" тoп-пoлітиків у сoцмeрeжax. Рaнішe ми рoзпoвідaли прo прибічників п’ятoгo прeзидeнтa Пoрoшeнкa: "Aрмія Пoрoшeнкa. Xтo тaкі щирі пoрoxoбoти тa зaрaди чoгo вoни йдуть Фeйсбук-бaтaлії".

Пoлітичні зeлeбoти

Сверху відміну від порохоботів, які стали необхідним політичним інструментом интересах Порошенка наприкінці каденції, зелеботи супроводжували свого лідера від самого початку – з президентської кампанії. 

Вони стали творінням невід’ємної, якщо малограмотный головної частини агітації – диджиталу, из-за який у 2019 відповідав нинішній міністр цифрової трансформації Михайло Федоров. 

Як розповідає УП Федоров, диджитал-стратегію Зеленського орієнтували здебільшого в українців, які ніколи малограмотный цікавились політикою і не ходили возьми вибори. Фактично, ставку робили для пасивну молодь. І тут є чета цікавих моменти. 

По мнению-перше, кампанія працювала безлюдный (=малолюдный) лише на те, щоб "пасивна поросль" пішла на вибори, а й бери те, щоб долучити її задолго. Ant. с процесу – наприклад, попросити роздати пенсіонерам Зе!програму либо допомогти відбити атаку чужих ботів. Точно по-друге, команда Зеленського безграмотный лише створювала соцмережеві групи сверху підтримку Зеленського, а й "підбирала" вже готові сторінки реальних прихильників. 

А деколи – беспритязательно готові сторінки, які по цього підтримували, наприклад, Саакашвілі.

Саме з цих людей, "активістів" виборчої кампанії-2019, виростали ті, кого ми нині називаємо "реальними зелеботами". Наявність технічних зелеботів у Зе!команді заперечують.

"Нам вдалося напрочь природнім шляхом об’єднати активістів та створити спільноту однодумців вдоль всій країні. Це були справжні (потомки, які повірили в ідею, а никак не "армія ботів", – каже Федоров.

Утім іноді з тісної спільноти однодумців до сих пор ж таки виринало слово "боти".

Наприклад, у квітні 2019, коль в листуванні зі штабу Зеленського спливла словоблудие майбутнього міністра з цифровізації "збільшив смета на ботів, які захищатимуть нас від атак". Чи в жовтні 2019, коль Дмитро Раімов, політтехнолог з надкороткою углубление’єрою в МОЗі, заявив, що в виборах він відбивав негр від Зеленського за допомогою "ботоферм, сіток публічних сторінок, Telegram-каналів, експертів і блогерів".

Щоправда, Раімов переконував – самоуправно Зеленський про це нічого безлюдный (=малолюдный) знав, замовниками нібито виступили "українські бізнесмени", які дуже хотіли зміни влади. 

Федоров мав полностью інше пояснення – "ботами" в тому листуванні він назвав живих людей, які з власного бажання приходили під фейкові пости й розвінчували їх (див. кількома абзацами вище). Пости "активістам" надсилав чат-ботик в Месенджері. Зараз на запитання УП, получи и распишись що ж у 2019 Федоров "збільшував смета", у команді міністра відповідають – йшлося относительно бюджет на розробку чат-боту та його таргетування.

Слава Ведмідь з агенції Postmen, який у 2019 працювала з БПП і, вочевидь, знається сверху темі Фейсбук-прихильників – каже, що з огляду держи скріни зі штабу Зеленського допускати використання ботів можна. Однак вони определённо не відіграли ключову дело у кампанії Зеленського.

"Значна частина кампанії була дуже неискаженно ідеологічно й тактично вибудувана Федоровим. Вона йшла получи и распишись ідеологічній прокачці, об’єднанні та запуску великої кількості груп, які дозволяли піднімати контент "вверх".

Нащо боти, вслед великим рахунком? Щоб зробити гам, коли його нема. Але це отнюдь не про кампанію Зеленського – тогда ми оперуємо реально класними селфі-відео, регулярним відеопродакшином", – розмірковує Ведмідь.

После словами Федорова, на соцмережі ради всю президентську кампанію-2019 пішло близько 200 тисяч доларів. Більша частина – получай таргетовану рекламу в Фейсбуці та Інстаграмі. 

200 тисяч доларів получай соцмережі – це приблизно 4% від усіх коштів, які Зеленський офіційно витратив ради два тури виборів.

Ця циферка вкладається в орієнтовну вартість політичної агітації по (по грибы) Зеленського у Фейсбуці, яка, из-за даними "Опори", могла коштувати від 43 предварительно 426 тисяч доларів. Вслед рекламу найактивнішої сторінки "Великолепная пятерка и вратарь Зеленського" – нині нате неї підписані майже 700 тисяч профілів – платила однойменна ГО, співзасновником якої є Федоров.

Славящий (Ярилу Ведмідь з агенції Postmen припускає, що  циферка в 200 тисяч доларів може бути коректною. Але вона не факт чи охоплює всі витрати диджиталу, який працював в Зеленського. Для орієнтування в цінах получай інформкампанії Ведмідь наводить редакция на схожу суму, 220 тисяч доларів – "Йдеш у політику маловыгодный одна". Це 6 місяців значно менш інтенсивної кампанії в підтримку жінок у політиці, що запам’яталась встановленим біля Чтобы лабіринтом.

Політичні зелеботи після виборів

Держи запитання, що сталось з тисячами "зелених" профілів після виборів, міністр Федоров нині відповідає – неважный (=маловажный) в курсі, бо у 2019 передав усі соцмережі команді президента.

Жеребий щонайменше одного пабліку добре відома – Фейсбук-сторінку "После Зеленського" на 180 тисяч підписників з легкого помаху грабли приєднали до Офісу президента. 

Чай, що "зелені" профілі нікуди неважный (=маловажный) зникли, ба більше – вони примножились. Адже после президентськими виборами йшли парламентські та місцеві, а рівень народної любові натурально слабшав. 

Так следовать місяць-два до парламентських виборів у 2019 у Фейсбуці з’явились групи возьми кшталт "Київ столиця країни мрій" (60 тисяч підписників) чи "Выше- президент України Володимир Зеленський" (25 тисяч). Обидві працюють досі. 

Дальше чимало профілів без персональних фотография та інформації публікують доволі прості дописи та коментарі получи кшталт "Он председатель с народа, с обычной семьи" та "Свати – це український серіал, ибо там грають не тільки російські актори, а ще і українські".

Деякі з таких профілів приставки не- залишаються поза увагою Фейсбуку – у квітні 2021 соцмережа видалила сукупно 134 сторінки в Фейсбуці та Інстаграмі, які перенаправляли людей возьми фейкові новинні сайти. А там, між типових "новин", хвалили "Слугу народу" та критикували Порошенка, Погоняло тощо. Розслідування Фейсбуку показало – вслед мережею стояли люди, "пов’язані зі "Слугою народу".

В Офісі президента божаться: підтримка Зеленського – полном) объеме природна. Ботами не користуються, напади порохоботів невыгодный відбивають, інформприводи на ЛОМів безграмотный "спускають" і навіть мережу блогерів, що анонсували в листопаді минулого року, без- запустили.

"Боти – це абсолютний заумь, непрацюючі інфантильні технології. Яке завдання можна вирішити мережевими ботами? Жодного, навіть в короткостроковій перспективі. Потому что все як на долоні", – каже Михайло Подоляк, радник Єрмака, що курує інформаційний напрям Банкової.

Він запевняє, що мережева підтримка президента працює зовсім інакше: Зеленський публічно озвучує меседж, а група, якій він відгукується, нібито хозяйка його поширює. 

Утім зайшовши получай, наприклад, підсумковий абвахта Зеленського за 22-24 серпня (евакуація з Афганістану – Кримська остановка – День незалежності), можна побачити хвалебні коментарі від профілів минуя особистих фото, друзів, які цікавляться хіба картинками "у стилі Вайберу" чи дикими тваринами. Зате, як у випадку з любителем тигрів, левів і бізонів, динамично репостять новини зі сторінки ОП.

Щоправда, хвалебних коментарів від сумнівних профілів значно менше, ніж реплік від профілів з активною порохоботською риторикою та рамками "25%".

Що слаженно заперечити, так це спадковість традицій бери Банковій. Окрім інтерв’ю чотирьом телеканалам, в ОП Зеленського також практикують зустрічі з блогерами. Як с у вересні 2019 за участі Єрмака та нардепа Тищенка. Щоправда, в відміну від попередників, возьми згадану зустріч покликали издали не найлояльніших. Зокрема тих а прихильників Порошенка  Віктора Трегубова чи Юрія Гудименка. 

Тому замість дружніх селфі, як було в Олешка з Порошенком, їхні стрічки наповнились критичними, якщо безлюдный (=малолюдный) глузливими, постами. Зараз цих постів получи сторінках уже немає.

Впрямь вирізняє комунікації часів Зеленського буяння лояльних Телеграм-каналів. Влітку-восени 2019 вони увірвались в український інформпростір як знаряддя зливу політичного компромату та заяв, які Банкова отнюдь не може собі дозволити озвучити публічно. Також, слідом из-за ефірами на "1+1", Телеграм-канали стали ще одним басейном з підігрівом к президента.

Одні з найвідоміших – "Тайны депутата" возьми 124 тисячі підписників, який пов’язують з заступником голови ОПУ Кирилом Тимошенком, і "Листочный Офис" на 70 тисяч, после яким, як стверджують джерела УП, стоїть політтехнолог Володимир Петров. Обидва инициативно відпрацьовували візит Зеленського вплоть до США з формулюваннями: "Байдену радять наглядно підійти до зустрічі з Зеленським", "Зеленський сопровождать потужні зустрічі". 

Лояльні телеграм-канали формують уявлення Зеленського для те, що відбувається в країні, й водночас дають журналістам розуміння, чим взагалі живе Банкова.

"Головне – засунути праздник чи інший Телеграм-свищ у телефон першого", – пояснює Вотан із адміністраторів відомого пабліку – Болт за це реально йде боротьба".

Як розповідають джерела УП, Зеленський зокрема читає "Легитимного" сверху 213 тисяч підписників, "Резидента" получи 150 тисяч і згаданий вище дымоход "Тайны депутата". Перші двушничек підтримують доволі різних персонажів і неодобрительно відгукуються про Зеленського. "Лазутчик" періодично заявляє насчет вплив "западных кураторов" України та "соросят".

Згаданий вище Слава Ведмідь вважає, що комунікації команди Зеленського після виборів переживають певною мірою кризу. Адже костяк диджиталу разом з Федоровим переключилось нате розбудову цифрової держави.

Політтехнолог, психоаналітик Євген Мінко додає, що своєрідна криза настала і в середовищі прихильників президента у соцмережах. 

"Сьогодні ця армія підтримки копирсається в пісному дріб'язковому багні", – каже він.

"Фактично, вони перейняли праздник самий ліцемірний політичний единство, проти якого виступали у 2019 році. Минуя відсутність величних противників і цілей значна частина їхніх комунікацій зосереджена для боротьбі з Порошенком".

Соціальний двойник реального зелебота

Хороший зелебот – реальний зелебот. Ровно по-перше, його люблять алгоритми Фейсбуку, числом-друге, фотографії котиків і новорічні привітання сверху його сторінці викликають довіру в інших користувачів. 

Окреслити волос в волос реального зелебота непросто. Адже його, после порадами соціологів, треба шукати серед ядерного електорату політика.  

"У Зеленського немає яскраво вираженого ядра, для яке він спирається. Він опирається возьми більшість, але серед цієї більшості немає палко переконаних, які сконцентровані в одному місці ", – вважає політичний аналітик Фонду "Демократичні ініціативи" ім. Ілька Кучеріва Андрій Сухарина. 

"Можна уявити ситуацію, если ти приїжджаєш у певний зона, і там більшість людей підтримують Тимошенко. Це ж можна уявити з Порошенком, можна навіть з Ляшком. Уявити таке із Зеленським… Його прихильників скрізь відносна більшість, из-за винятком Донбасу, але вони розсіяні", – додає Сухарина. 

Соціологія підказує, що найтиповіший виборець Зеленського – це жінка від 30 предварительно 39 років, що мешкає у провінції та має трохи нижчий рівень освіти из-за виборця Порошенка.

Серед виборців Зеленського, розповідає соціопсихолог Вадимыч Васютинський, можна зустріти як людей з проросійською позицією, скажем і свідомих патріотів, яким, як і порохоботам, важлива адженда "армія-мова-віра". Але які водночас переконані, що Порошенко – головне джерело та захисник корупції в країні. 

"Їм здається, що корупція – це та небезпека, яка може погубити державу та суспільство. Більшість порохоботів теж си вважає. Питання тільки в тому, як ми оцінюємо це співвідношення та реальну наявність (корупції – УП)", – пояснює Васютинський.  

І додає, що деякі виборці Зеленського можуть мати доволі залежну від телевізора позицію. Їхній причина голосувати за Зеленського – побачити подолання епохи бідності та бажання відчути себя причетним до змін.

Що ж може розчарувати щирого зелебота у своєму лідері? 

Васютинський припускає, що цією точкою може стати выдающийся економічний провал або відсутність результатів у розпіарених проектах. Нагадаємо, що во (избежание розчарування порохоботів він бачить трохи драматичніший сценарій – втечу Порошенка з країни. 

Хто такі реальні зелеботи

Нате відміну від реальних порохоботів, які доволі нетрудно зголошувалися на пропозицію УП розповісти относительно своє політичне захоплення, з пошуком зелеботів було складніше. Як пожартував у розмові з УП Водан з колишніх Зе-прихильників: "Усі зелеботи аль при посадах, або розчаровані й маловыгодный зізнаються". 

По (по грибы) кілька тижнів пошуків УП вдалось знайти трьох реальних і доволі різних прихильників президента. Нижче – їхні історії.

Леонід Барац – 27 років, речник єврейської громади Києва (Одеса-Київ)

Индигенат: колишній зелебот. Під впливом перемоги Зеленського повернувся з Ізраїлю, куди емігрував, потому что не хотів жити в Україні следовать Порошенка.

Рівень впливу: близько 300 підписників у Фейсбуці та майже 5 тисяч читачів в Інстаграмі.

Приблизна болтовня в соцмережах: "вдячний вслед те, що президентом України став єврей", "Володимир Зеленський – остання надія України".

Леонід читає "Українську правду", "Страну.ua" та "Плутня". На президентських виборах голосував двічі: у 2014 – следовать Вадима Рабіновича, (як собственной персоной пригадує, щоб "до конца посміятись") та у 2019 – после Зеленського. 

Леонід без- лише дивився чимало програм виробництва "95 кварталу", а й знімав закулісся "Ліги смігу" с целью одеського регіонального телеканалу та Ютубу. Приставки не- пропустив і серіал "Маскарилья народу", але запевняє, що в 2019 голосував отнюдь не за Голобородька, а за "ефективного медіаменеджера" Зеленського.

У зелеботи Леонід зарахував себя одразу після славнозвісного новорічного привітання Зеленського у 2019, написавши о 00:02 у Фейсбуці: "Є, давайте, ми по (по грибы) вас! Готовий допомагати всім, чим можна!". 

Після цього він кілька місяців вступав у перепалки з порохоботами, викладав фотоснимок із Зеленським, що штовхало підписників порівнювати його з Мирославом Олешком, і закликав людей піти сверху вибори. Місцями робив це особливо комічно:

"Если мій друг-Зе доторкнувся раньше мого носа, у мене вирівнялась диссепимент, очистилось дихання, я нарешті відчув усю повноту ароматів міста. Що ж если, коли він доторкнеться вплоть до країни?".

Він переконує, що ніколи безлюдный (=малолюдный) отримував жодної винагороди вслед за свою активність. Але, жартує ще крата, від неї не відмовився б.

В запитання, як так сталось, що настільки палкий притворщик президента "видужав" від "зелеботства", Леонід відповідає: "Я неприметно знайшов, чим зайнятись". Нині він називає себя "україноботом" – як, вплоть до речі, на ранніх етапах представлялись порохоботи – і каже, що без- всім, що робить братия Зеленського, задоволений. Втім пишається Михайлом Федоровим і цифровізацією останніх двох років.

Сергій Биков – 28 років, політичний консульт, голова ГО "Інститут публічної політики та консалтингу" (Київ)

Гражданское состояние: називає себе прихильником змін, які відбуваються в країні. Особливо цікавиться питаннями інфраструктури.

Рівень впливу: має понад 11 тисяч підписників у Фейсбуці, є частим гостем телеканалу "Свой".

Приблизна риторика в соцмережах: "Зеленський поставив ціль (…), і всупереч усім скептикам, президентська програма "Велике будівництво" спрацювала відмінно", "Кличко отнюдь не помічає, як розвалюється місто, але накануне Дня незалежності все відремонтують в межах "Великого будівництва".

Важливо: Биков працював, а відповідно й публічно нахвалював політиків різних поглядів та рівнів – від дніпровського бізнесмена Загіда Краснова накануне Віктора Медведчука та Юлії Тимошенко.

Биков двічі голосував бери президентських виборах: у 2014 – из-за Тимошенко, у 2019 – по (по грибы) Зеленського. Дивився шоу та серіали від "95 кварталу", але переконує, що суттєвої ролі у його політичному виборі вони маловыгодный зіграли.

"Я просто бачу зміни, які відбуваються в країні, і хочу бути їхньою частиною", – каже політконсультант.

Регулярну підтримку президента Биков називає виключно своїм бажанням, мовляв, це жодним чином без- пов’язано з його роботою й жодних винагород він никак не отримує. Легку нотку сумнівів щодо щирості намірів Бикова вносять сам-друг факти: 1) публічно підтримувати політиків – його робота; 2) його Фейсбук-болтовня є аж занадто "партійною". 

Щодо роботи як підтримки: з весни поперед осені 2020 Биков працював в Банкову – консультував ОПУ щодо того, як вибудовувати відносини з політологами, економістами тощо. Після завершення офіційної співпраці Биков залишився в пулі вхожих і лояльних – його періодично кличуть гостем в президентські форуми "Україна-30", а також сверху оглядини об’єктів "Великого будівництва", що курує Кирило Тимошенко.

Юлія Мендель – 34 роки, колишня прес-секретарка президента (Херсонщина-Київ)

Гражданское состояние: називає себе "державоботом". 

Рівень впливу: 35 тисяч підписників у Фейсбуці та понад 14 тисяч в Інстаграмі. Вела відеоколонку в програмі "Велика деолігархізація" получай телеканалі Ахметова "Україна 24".

Приблизна напыщенность в соцмережах: "верховний головнокомандувач вакцинувався параллельно з військовими з передової. Самопочуття в нормі! Дамо бій ковіду!", "відверте інтерв’ю Володимира Зеленського (…) викликало велику увагу в США".

Мендель маловыгодный називає своїх фаворитів раньше останніх президентських виборів, сверху яких разом з батьками підтримувала Зеленського. Каже, що у 2019 він "подарував надію". 

Колишню прес-секретарку президента связно назвати зелеботкою у класичному значенні цього сотрясение воздуха. По-перше, вона мало-: неграмотный надто активна в соцмережах, до-друге, публікації з іменем "Зеленський" останні двушничек роки були її роботою. І соответственно-третє, вона, як ніхто, і сверх Фейсбуку знає, як обряд захищати президента.

"Зазвичай я безлюдный (=малолюдный) вступаю в політичні дискусії возьми просторах Інтернету, бо в багатьох випадках це безвыгодный приносить користі. Однак в реальному житті можу відстоювати переконливу ідеологічну позицію президента. Си я відкриваю той бік ситуації, що поминутно є невідомим людям, і впливаю бери їхні погляди", – ділиться Мендель з УП.

Після звільнення вона продовжує стоять у руля свої соцмережі: тепер у них менше репостів зі сторінки ОПУ й анонсів інтерв’ю Зеленського – більше власних інтерв’ю та анонсів куча говна-сесії.  

"У мене більше немає вимоги мати офіційний вигляд Фейсбук, і це багато в чому розв’язує обрезки", – розповідає Мендель.

***

Зелеботи, як реальні, беспричинно і технічні, значно менш помітні та агресивні вслед за порохоботів.

Вони переважно зосереджені у спільнотах прихильників, частіше залишають дописи бери власних сторінках, ніж ідуть воювати в акаунт самого Зеленського, і навіть рідко вступають у відкриті конфронтації зі своїми опонентами. 

"Дескать захист найвеличнішого, нешановні???", – обурювалась під згаданим постом Зеленського следовать 22-24 серпня "Ірина Швець" з рамкою "25%".

Як розповідають штабісти Порошенка, у 2019 вони навіть дивувались, що Зеленський безвыгодный так активно працював у Фейсбуці, як в Інстаграмі та Ютубі – для платформах, які не передбачають активної дискусії. 

Нинішню ж поміркованість і навіть своєрідну інертність зелеботів експерти пояснюють тим, що пік їхньої гіперактивності та наступальності – передвиборча кампанія, вслед яку треба було "скинути баригу" – еще минув. Натомість порохоботи програли і прагнуть реваншу.

І з огляду получи и распишись неоднозначні натяки Зеленського получи и распишись другий термін, усе ще попереду.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.