Не только «открытое небо»: 12 важных договоренностей саммита Украина-ЕС

Зaвeршився сaміт Укрaїнa-ЄС – гoлoвнa пoлітичнa пoдія рoку у віднoсинax Києвa з Єврoсoюзoм. "Єврoпeйськa прaвдa" вжe публікувaлa стислий oпис йoгo підсумкoвoгo рішeння, який дeмoнструє, щo дoдaлoся тa щo змінилoся зa рік у oфіційнoму "бріфі" двoстoрoнніx віднoсин.

Тoді ж ми oбіцяли oпублікувaти дeтaльніший aнaліз, і цe вaртo зрoбити.

Aджe oбeрeжні зaяви прo підтримку Єврoсoюзoм рeзoнaнснoгo "aнтиoлігaрxічнoгo зaкoну", які привeрнули чи нe нaйбільшу увaгу в Укрaїні, є дaлeкo нe нaйвaгoмішими змінaми, які чeкaють нa нaші віднoсини зa нaслідкaми чиннoгo сaміту.

Тaкoж ми спрoбувaли oцінити eфeктивність 23-гo сaміту Укрaїнa-ЄС. Критeрії для того тaкoї oцінки були відoмі нaпeрeд: двa тижні тoму ЄврoПрaвдa у співпрaці з пoнaд двaдцятьмa прoфільними eкспeртaми oпублікувaлa eкспeртні oчікувaння від сaміту, a тaкoж пeрeдaлa їx в Єврoкoмісію, уряд, OПУ. Тoж є змoгa прoaнaлізувaти, якa чaстинa oчікувaнь викoнaнa.

Ми знaйшли, пoзнaчили у цьoму тeксті жирним шрифтoм тa пoяснили нaйвaжливіші дoмoвлeнoсті сaміту, щo відбувся 12 жoвтня. Дeякі з ниx мaють бeз пeрeбільшeння пoвoрoтнe знaчeння с целью пoдaльшиx віднoсин Укрaїни з ЄС – xoчa лишилися в тіні іншиx нoвин. 

Пoлітикa тa бeзпeкa

Спeршу – прo нaйрeзoнaнснішe, тoбтo прo oлігaрxів тa для політику загалом (спойлер: хоча основні здобутки саміту будуть у наступній главі).

Спільна заява саміту – це документ, який узгоджують 29 (!) політичних гравців – Україна, Єврокомісія та уряди 27 держав-членів. Доки хоча б Водан з них проти якогось пункту – рішення невыгодный може бути погоджене. Ця особливість что робить рішення самітів більш "прісними" та розмитими, але водночас підвищує їхню вагу. Потому что якщо якась теза пролунала – ведь це означає, що вона никак не викликає спротиву жодного топкерівника Євросоюзу та його держав-членів.

Зважаючи держи це, пункт про підтримку Брюсселем та країнами-членами Євросоюзу "антиолігархічного законодавства" багатьох здивував. Хоча інституції ЄС у цьому питанні послідовні – в пирушка час як в Україні тривають дебати насчет потенційні загрози від процедур "антиолігархічного закону" та оборона порушення парламентських процедур, Брюссель ще з дня ухвалення закону робив позитивні заяви щодо нього.

Втім, є й важливіші речі.

У виступах посадовців після саміту багато йшлося оборона європейську перспективу Києва. Президентка Єврокомісії, приміром, почала промову зі слів насчет "спільну долю" ЄС та України.

Однак в офіційних документах ви цього безвыгодный знайдете. Чи не найбільше досягнення у цьому сенсі – згода ЄС сприймати Україну, Молдову та Грузію, три держави, які прагнуть вступити предварительно ЄС у майбутньому, як окрему групу, "асоційоване тріо". У єврооптимістів є сподівання, що згодом саме ця трійка отримає офіційне визнання перспективи свого членства в ЄС.

Втім, наголосимо: це ровно не є "зрадою" саміту. Жоден фахівець отнюдь не прогнозував якихось рішень щодо шляху вступу України после ЄС. Зараз триває лише пошук механізмів исполнение) України – один з них нещодавно запропонували в Європарламенті.

У рішенні саміту були й очікувані речі: наприклад, никак не обійшлося без "привіту" з Угорщини.

После її наполяганням до рішення додали зобов’язання України та ЄС оборона "готовність повністю поважати власть осіб, що належать впредь до національних меншин, як це передбачено конвенціями ООН і За Європи та відповідними протоколами". Втім, невыгодный секрет, що норми деяких конвенцій Будапешт та Київ трактують за-різному, тому реальних наслідків ця устой не матиме.

Українська земля особливо пишається нормами для те, що Україна посилює співпрацю з ЄС у рамках Спільної політики безпеки та оборони. Це важливий здобуток останнього року. ЄС загалом неохоче долучає поперед цього виміру закордонних партнерів.

А ото рішення про початок роботи в Україні військової навчальної місії ЄС после саміту узгодити не вдалося. Видання EurActiv називає серед його противників Італію, Грецію та Кіпр.

Асоціація з ЄС, нова версія

Относительно те, що Угода ради асоціацію (УА) потребує оновлення, українські експерти, а також посадовці кажуть вже века. Втім, ще на початку 2020 року в Євросоюзі приставки не- хотіли про це навіть чути і відповідали: ще безвыгодный використані усі можливості чинної УА. Відтоді позиція європейців почала поступово опора’якшуватися і дійшла по нинішнього рішення саміту, яке можна вважати вододілом.

Воно містить безлюдный (=малолюдный) лише офіційне визнання того, що є надобность оновити Угоду (подібне визнання вже було), а й звітує оборона конкретні кроки України та Євросоюзу держи цьому шляху. Тепер оновлення Угоди из этого явствует незворотним, причому воно зачепить навіть ті сфери, які Євросоюз вважав "дуже чутливими".

Одно слово, ця історія є наочним доказом того, що из-за наявності переконливих аргументів можливо змінити колективну думку ЄС.

А ще можна говорити насчет зміну ставлення давно Угоди про асоціацію з боку ЄС.

Київ (давно наголошує, що Угода містить зобов’язання обох сторін, а далеко не лише України, як це зазвичай звучало від Брюсселя. Тепер – нарешті – саміт офіційно альгвазил до української трактовки Угоди і наголосив ради взаємні зобов’язання.

А ще впадає в очі, що Брюссель уперше почав відкрито говорити относительно наближення України до режиму "внутрішнього ринку ЄС". І наголосив, що бачить "прогрес, досягнутий Україною в регуляторному наближенні раньше права ЄС". Це – нудні бюрократичні вирази, але вони свідчать ради зміну ставлення Євросоюзу впредь до того, як Україна впроваджує Угоду оборона асоціацію.

Причому це невыгодный стало наслідком якихось змін саме в останній рік – ми і далі маємо відставання у строках виконання УА. Радше ми досягли "критичної маси" впроваджених актів карт-бланш ЄС. Марудна бюрократична робота, яку виконували кілька останніх урядів, дала исход.

Що саме охопить оновлення Угоди?

Шелковица відразу кілька новин, і всі позитивні.

Перш по (по грибы) все, ЄС дав згоду получи и распишись переговори про зміну митних став. Тривалий час у Євросоюзі заперечували таку потребу, апелюючи задолго. Ant. с того, що мита либо безмитні квоти лишилися объединение тих товарних лініях, які є чутливими интересах європейських виробників. У результаті в нашій торгівлі з ЄС були "аномальні зони", для кшталт торгівлі медом, -де українські експортери вичерпують усю безмитну квоту у перший тиждень року і далі продовжують торгувати з митом. Беспритязательно той, хто подав заявки першим (ли домовився, щоби його зареєстрували нате митниці першим), отримує вищу маржу.

Безглуздо? Приближенно. Є сподівання що невдовзі це зміниться.

Втім, Україна зі свого боку зобов’язується вирішити проблему з лісом-от начала до конца, замінивши просту заборону експорту (кроме заборони вирубки Карпат) бери більш ефективні механізми. Получай кількох попередніх самітах Київ малограмотный брав на себе такого зобов'язання, а одним заходом зважився на це. Сиречь є шанс, що цей подразник зникне з наших відносин із Євросоюзом.

Ще одна справді добра холстина цього саміту – це досягнуті домовленості относительно оновлення додатків давно Угоди. Якщо дуже нарисно, в таком случае це – осучаснення Угоди. Левову частку додатків складає перелік актів законодавства ЄС у тій чи іншій мірі адаптація яких дає Україні ті чи інші переваги. Однак монополия ЄС постійно змінюється, а переговори щодо нашої Угоди велися понад 10 років тому, или її необхідно оновлювати. Як бортовка, Єдиний цифровий ринок ЄС з’явився вже після підписання УА. Щоби ми стали його частиною, а українські виробники вільно торгували з ЄС цифровими послугами та використовували переваги Цифрового союзу, нам скромно необхідно домовитися про умови цього.

Саміт підтвердив домовленість оборона оновлення відповідного додатку та офіційно визнав, що ЄС може надати України нагрузка внутрішнього ринку у цьому секторі у разі виконання критеріїв, які визначить цей додаток.

Також, як каже рішення саміту, сторони завершили переговори за двох додатках (фінансове співробітництво; телеком та поштові послуги) і розраховують возьми успіх у переговорах, які вже почалися,  щодо ще 8 додатків.

Це вже далеко не точковий, а комплексний перегляд угоди. Жодна інша асоційована з ЄС країна і близько безвыгодный дійшла такого рівня.

Неужли і гріх не згадати ради те досягнення, яке привернуло найбільшу увагу – підписання "Відкритого неба", тобто угоди для Спільний авіаційний простір між Україною та ЄС. Тетуня, що відразу після цього лоукостер Wizzair оголосив ради відкриття купи нових рейсів з України – звісно ж, безграмотный співпадіння. А ближчим часом чекаємо возьми анонсоване розширення мережі Ryanair. Тобто щойно підписана удовлетворение вже дає результат

Реформи

Демократичні реформи України (позиция межами Угоди про асоціацію) мало-: неграмотный є результатом переговорів з ЄС – це тетуня, що потрібне самій Україні, тому ми отнюдь не включаємо цей блок у підрахунок "дванадцятки домовленостей".

Втім, маловыгодный помітити його також було би сикось-накость, бо цьому питанню гості з Брюсселя  приділили неабияку увагу держи переговорах.

Реформа судової системи та, окремо, реформування Конституційного суду – мегапріоритети с целью ЄС. Їх у рішенні саміту поставили получи чільну позицію серед очікувань європейців від України. Вже після цього у списку – антикорупційні зусилля, у тому числі чесний відбір для керівні посади у антикорупційних органах (привіт Банковій ради штучне гальмування із обранням нового очільника Сопение). Згадали і про потребу ухвалити закономерность про СБУ – лишенный чего цього останнім часом невыгодный обходиться жодна заява західних партнерів України.

Додатково ЄС у заяві следовать підсумками саміту наголосив получай збереження принципу "більше следовать більше": буде більше реформ – більше допомоги, менше реформ – менше допомоги.

Втім, необходимо визнати, що у Брюсселі случайно готові закривати очі получи дії Києва. Ілюстрація цього – транша "макрофіну" обсягом в 600 млн євро, який Брюссель планує перерахувати предварительно кінця місяця. Про це неважный (=маловажный) кажуть офіційно, але ЄС погодився відступити від власних правил та виділив Україні ці кошти попри тетя, що ми не маємо активної співпраці з Международный валютный фонд і сам Фонд не вважає прогрес, досягнутий Україною, незадовільним.

Оборона коректність такої політики Брюсселя у довгостроковій перспективі можна сперечатися, але чинна влада може зарахувати це в "скарбничку" досягнень у відносинах з ЄС.

Ради Росію без любові

Чинному президенту України то и дело (і цілком обгрунтовано) закидають небажання називати Росію тим, ким вона є. Володимир Зеленський неодноразово пояснював це небажанням вдаватися прежде образ на адресу Путіна, з яким, мовляв, йому ще доведеться управлять переговори.

Втім, під момент переговорів з ЄС Зеленського немов підміняють!

У спільних заявах минулорічного, приближенно і цьогорічного саміту він ставив підпис під документом, мол все назване своїми іменами. "Агресія російських збройних сил, починаючи з лютого 2014 року", "відповідальність Росії як сторони конфлікту" вслед події на Донбасі, "Росія має повністю визнати свою відповідальність" вслед за порушення перемир’я тощо.

А ще саміт підтвердив, що збереження санкцій, та й загалом підходу ЄС давно відносин з Росією никак не ставиться під питання. "Повне виконання Мінських домовленостей залишається основною умовою угоду кому) будь-яких серйозних змін у позиції ЄС щодо відносин із Росією", – йдеться у рішенні саміту.

Крім того чималий агрегат переговорів на саміті Україна-ЄС зайняли питання енергетики.

Для рівні заяв усе доволі непогано. Наведемо лише Водан фрагмент спільної заяви: "Україна та ЄС підкреслили важливість спільної роботи проти до встречи-яких потенційних зусиль третіх сторін використовувати енергію як зброю, зокрема в контексті наслідків в (видах стабільності транзиту газу територією України".

Втім, оборона якісь конкретні домовленості говорити зарано. Радше, є згода шукати вихід з газової кризи, яка є дуже реальною, але лишенный чего жодних конкретних ідей оборона те, яким буде цей вихід.

В таком случае що ж у сумі?

Це – далеко не повний перелік досягнень саміту (впредь до прикладу, науковці точно раді долученню України прежде грантової програми "Простор-Європа", в представники креативних індустрії та галузей культури – продовженню участі України у програмі "Креативна Європа").

Але навіть з наведеного вище стислого переліку найголовнішого – немає сумніву, що саміт можна сміливо називати успішним. Навіть дуже успішним. У черта на куличках не кожна зустріч в найвищому рівні завершується таким блоком домовленостей.

Але чи можна говорити, що досягнутий в лучшем слу?

Напевно, ні.

Щоби проілюструвати це, наведемо расписка. 2 тижні тому "Європейська верно" у співпраці з понад 20-ма профільними експертами представила та передала українській та європейській владі  експертні очікування від саміту, а також очікування у відносинах з ЄС для наступні кілька років. Ми безграмотный приховували, що очікування, записані у цьому документі – дуже амбітні, і що ми розуміємо (совершенье політичної волі з боку однією или обох зі сторін пользу кого досягнення багатьох з них. Однак точно по більшості пунктів навіть такі очікування були виправдані. Навіть согласно тих, де успіх здавався малореальним – приміром, щодо початку переговорів ради перегляд митних ставок.

Втім є також сфери, -де складно бути задоволеним. Зокрема, лишилися нереалізовані прагнення  оборона новий рівень співпраці у митній сфері. ЄС бесспорно не дотягнув до наших очікувань у питаннях енергетики. А міграційні питання (впровадження спільного прикордонного контролю, виправлення помилкових претензій ЄС задолго. Ant. с України у "безвізовому звіті" тощо) лишилися минус уваги.

Тож попереду багато роботи.

З останнью тезою, накануне речі, погоджується і спільна заява саміту Україна-ЄС.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.