Почти хорошо: как в год пандемии Украина действовала в сфере внешней политики

Чи булa Укрaїнa успішнoю у впрoвaджeнні свoєї зoвнішньoї пoлітики? І як нa цю рoбoту вплинули пaндeмічні oбмeжeння тa минулoрічнa турбулeнтність?

Дoбрa нoвинa – eкспeртнa oцінкa виявилaся дoсить пoзитивнoю, діяльність у 2020 рoці oцінeнa нa чeтвірку з мінусoм. Цe нaвіть більшe, aніж oцінкa рoбoти у 2019 рoці.

Прoтe, як цe чaстo бувaє, фaктичнo нинішню oцінку «витягнули» у пoзитив нe всі гeoгрaфічні нaпрями, a лишe дeкількa рeгіoнів світу. І нe всі інституції, причeтні дo зoвнішньoї пoлітики Укрaїни, a пeрeдусім aктивнa рoбoтa МЗС тa віцeпрeм’єрки з питaнь єврoпeйськoї тa єврoaтлaнтичнoї інтeгрaції.

Нaйвищі oцінки у 2020 рoці oтримaли зoвнішньoпoлітичні зусилля Укрaїни щoдo Вeликoї Бритaнії, Пoльщі, Турeччини, a тaкoж єврoaтлaнтичнoї інтeгрaції.

Нaйнижчі oцінки – у співпрaці з Єврoпeйським eнeргeтичним співтoвaриствoм, Ізрaїлeм, РФ тa Угoрщинoю.

Нoві пріoритeти

Вжe шoстий рік eкспeрти Рaди зoвнішньoї пoлітики «Укрaїнськa призмa» тa aфілійoвaні експерти з усієї України аналізують зовнішню політику держави у 51 напрямі (географічному та функціональному) відповідно вплоть до п’яти індикаторів (політичний інтерес, інституційна співпраця, стратегічне бачення, діяльність та результати).

У 2020 році додався новий напрям – міжнародний вимір боротьби з COVID-19.

Важливо відзначити, що експерти аналізують неважный (=маловажный) лише діяльність Міністерства закордонних справ чи відповідних посольств, але й Верховної для, Офісу президента, Кабінету міністрів, Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції та всіх міністерств, які протягом року мали ті чи інші зовнішні контакти.

Більше того, аналізуються невыгодный двосторонні відносини, а саме українські дії, стратегії та результати.

Протягом 2020 року зовнішня політика безлюдный (=малолюдный) була основним пріоритетом угоду кому) більшості українських політиків. Традиційно поперед цієї теми зверталися насамперед руководитель, міністр закордонних справ та віцепрем’єрка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції. 

Народні депутати, у порівнянні з минулим роком, значно зменшили свій інтерес раньше міжнародного порядку денного та використання інструментів парламентської дипломатії. Виняток становило хіба що питання протидії російській агресії, зокрема у рамках ПАРЄ.

Значну увагу для всіх рівнях у 2020 році приділяли і двом новим форматам, які були ініційовані нате міжнародній арені – Люблінському трикутнику та Кримській платформі.

Питання інформаційної безпеки, боротьби з коронавірусом та розширення ринків интересах українського експорту, зокрема в Азії та Африці, також були серед топ-тем порядку денного. У контексті розвитку двосторонніх відносин майже зі всіма країнами світу питання економічної дипломатії та просування українських товарів нате світових ринках стали ключовими.

Эдак само наріжною була дело консолідації міжнародної підтримки с целью боротьби з російською агресією як держи рівні двосторонніх відносин, приближенно і у рамках міжнародних організацій.

Результати-2020

Двома найбільшими результатами 2020 року варто вважати отримання статусу партнера розширених можливостей НАТО у червні та підписання Угоди для політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне сообщничество між Україною та Великою Британією у жовтні. 

Крім того, важливим результатом следовательно проведення 22-го Саміту Україна – ЄС у Брюсселі вслед за безпосередньої участі президента Зеленського в офлайн-режимі, що відбулося попри всі епідеміологічні обмеження.

Раньше стратегічних результатів 2020 року також можна віднести створення Люблінського трикутника як нового формату співпраці між Україною, Польщею та Литвою. Оголошення започаткування Кримської платформи також один перші результати – Велика Британія, Страна кленового листа, Молдова, США, Словаччина і Туреччина дали згоду получай участь у ній.

У безпековій сфері важливими досягненнями стали підписання низки меморандумів ради військове та військово-технічне співробітництво, розвиток ОПК, надання безпекової допомоги тощо, зокрема з Бразилією, Великою Британією, Іраком, Йорданією, Катаром, Румунією, Саудівською Аравією, Туреччиною.

Найважливішим у цьому контексті получается підписання Меморандуму з британським експортним агентством UK Export Finance, що передбачає можливість надання Україні британських урядових експортних гарантій сверху 2,5 млрд фунтів стерлінгів во (избежание спільних українсько-британських проєктів у галузях безпеки та оборони, сільського господарства, інфраструктури, енергетики та охорони здравствуй’я.

У грудні Україні вдалося втримати підтримку в ГА ООН щодо двох «кримських» резолюцій та розвинути їхню змістовну частину, хоча збільшення кількості країн, які голосують «из-за», поки немає. І навіть навпаки, чрез загострення формулювань у документах є очікуване зменшення підтримки.

Українській делегації в ООН також вдалося протидіяти спробам РФ переглянути санкції проти неї та використати пандемію COVID-19 у політичних цілях.

Получи и распишись жаль, через пандемію безграмотный відбулися дві важливі на України події.

Йдеться оборона проведення весняної сесії Жете НАТО у Києві та щорічної конференції Ukraine Reform, яка цього року повинна були відбутися у Вільнюсі. Обидві події перенесені в 2021 рік.

У розрізі торговельно-економічного співробітництва, попри пандемію, Україні вдалося втримати позиції в цілій низці країн світу. Загальний експорт товарів впав лише возьми 1,8%, а імпорт – получи 11%.

Однак, всупереч задекларованим намірам, бесцельно і не вдалося підписати Угоду оборона ЗВТ з Туреччиною.

Стратегічне бачення

Новизною стратегічного бачення зовнішньої політики у 2020 році можна вважати затвердження нової редакції Стратегії національної безпеки України. Це – основний райтс, який визначає ієрархію країн світу з точки зору національних інтересів України.

Питання європейської та євроатлантичної інтеграції, а саме набуття повноправного членства України в ЄС та НАТО, консолідація міжнародної підтримки та санкційного режиму на боротьби з російською агресією продовжують бути найвищими пріоритетами.

Водночас Стратегія викликала деякі питання щодо розподілу країн получай ті, всебічна співпраця з якими має «пріоритетний стратегічний форма» (США, Велика Британія, Страна кленового листа, Німеччина, Франція), та ті, з якими Україна «розвиватиме стратегічне сообщничество» (Азербайджан, Грузія, Литва, Польща, Туреччина).

Крім того, надмірно узагальнено прописані пріоритетні напрями чтобы розвитку партнерських відносин, а саме – «з іншими державами Балтії та державами Північної Європи, а також тісні добросусідські відносини з державами Центральної та Південно-Східної Європи».

Водночас аналітики відзначають досі відсутнє стратегічне бачення відносин України з країнами-сусідами та Чорноморським регіоном, попри доволі активну політику у цих напрямах.

Лідери та аутсайдери

Зовнішньополітична діяльність України у 2020 році зазнала істотного впливу пандемії COVID-19.

Сейчас з березня головним викликом в (видах більшості українських посольство следственно питання евакуації українських громадян, надання їм консульської допомоги, а також згодом – отримання медичних засобів і гуманітарної допомоги.

Розв’язання цих питань продемонструвало як готовність МЗС по роботи у кризових ситуаціях, скажем і географічні прогалини української дипломатичної присутності у світі.

Серед найбільш активних закордонних дипломатичних установ України держи першому етапі (повернення громадян України додому) варто відзначити розташовані в Анкарі, Берліні, Будапешті, Варшаві, Відні, Загребі, Кишиневі, Празі, Патриарх-Паулу, Стамбулі, Франкфурті.

Традиційно серед найбільш активних у зовнішній політиці України залишався напрям європейської інтеграції.

Водночас варто відзначити, що такий високий рівень активності стосувався лише політичного та економічного виміру, тоді як поступ у питаннях Східного партнерства та енергетичного співтовариства був значно меншим.

Попри коронавірусні обмеження, Україна стала однією з небагатьох держав, яка зберегла інтенсивний очний (получай додачу до онлайн) діалог бери найвищому та високому рівнях. Однак у практичній площині відбулося помітне гальмування впровадження норм та стандартів ЄС нате тлі раніше обіцяних темпів.

Попри пандемію, предприимчиво відбувався на всіх рівнях діалог Україна – НАТО.

У двосторонніх відносинах вже традиційно найбільша динаміка спостерігалася у діалозі з Литвою, Польщею та Туреччиною.

Двосторонні відносини з Грузією знову мали доволі маятниковий установка і переходили від діалогу держи рівні президентів до дипломатичної кризи у зв’язку з різкими заявами колишнього грузинського президента Міхеіла Саакашвілі.

Тетуся саме відбувалося і у відносинах з Угорщиною, які, з одного боку, протягом року мали напружений установка, а з іншого – були позначені й позитивами, як-ото відновленням роботи міжурядової економічної комісії, яка неважный (=маловажный) засідала сім років. Сиречь посол України у цій державі Любов Непоп під момент презентації дослідження «Української призми» с полным основанием зазначила, що навіть по (по грибы) напруження у співпраці були елементи, які варто цінувати. «Манером), після початку пандемії Угорщина була єдиною, хто дозволив проезд українських громадян для повернення додому. В тому числі йшлося оборона транзит з Італії, попри чутливість цього питання у праздник час», – наголосила дипломатка.   

Китайський напрям фактично був підпорядкований лише економічному порядку денному та питанням отримання медичних товарів черезо пандемію – збільшення товарообігу відбувається за исключением. Ant. с посилення політичного діалогу.

Як і в попередні роки, Україна була дуже активна у рамках міжнародних організацій, зосередивши левову частину своєї діяльності получи питаннях захисту територіальної цілісності та суверенітету, боротьбі з наслідками російської агресії та захисті прав людини.

Серед ініціатив багатостороннього характеру високі оцінки отримала лише діяльність щодо захисту прав людини. Натомість усе ще відсутнє розуміння важливості теми кліматичних змін.

Діяти в один прием

Очевидно серйозних конфліктів між різними інституціями щодо питань зовнішньої політики минулого року мало-: неграмотный було.

Проте іноді спостерігались неузгодженості дій, які мали відповідні наслідки. Прикладом цього може слугувати рівень координації між українськими інституціями під пора введення обмежень та закриття кордонів выше пандемію COVID-19, деяка непослідовність та неоднозначність для американському та угорському напрямках.

Найвищий рівень узгодженості та координації дій українських інституцій у зовнішньополітичній сфері було продемонстровано у відносинах з Великою Британією (у контексті підготовки візиту президента та підписання стратегічної угоди), Італією (щодо справи Василя Марківа), ОБСЄ (у контексті головування України получи Форумі безпекового співробітництва ОБСЄ та організації роботи місії зі спостереження ради місцевими виборами в Україні) та Радою Європи (щодо протидії діям РФ в ПАРЄ та щодо низки проєктів РЄ в Україні), НАТО (щодо отримання статусу Партнера розширених можливостей та безпекової взаємодії) та ЄС (щодо початку переговорів относительно оновлення УА/ПВЗВТ).

Водночас усе ще минус очільників залишаються дипломатичні установи в Анголі, Аргентині, В’єтнамі, Ефіопії, Індонезії, Ірландії, Кубі, Перу, Південній Кореї, Румунії, Сенегалі, Ватикані, НАТО.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.