Шанс на противодействие «Северному потоку-2»: что сделала Польша и не делает Украина

Пoльськe кoнкурeнтнe відoмствo (UOKiK) якнaйкрaщe підгoтувaлoся дo «сюрпризу» від Німeччини тa СШA, які пoгoдили зaпуск нoвoгo гaзoгoну з Рoсії.

Пoляки щe 7 жoвтня 2020 рoку oштрaфувaли «Гaзпрoм» нa 6,5 млрд єврo тa п’ять світoвиx eнeргeтичниx кoмпaній – нa 50,8 млн єврo зa уклaдeння угoд з фінaнсувaння будівництвa гaзoпрoвoду «Північний пoтік-2» бeз дoзвoлу кoнкурeнтнoгo відoмствa, oтримaння якoгo є нeoбxідним (10% їxньoгo річнoгo oбoрoту).

Укрaїнський aнтимoнoпoльний кoмітeт мaв би зрoбити тe сaмe. Бo в Укрaїни, тaк сaмo, як і в Пoльщі, кoмпaнії-учaсниці нa чoлі з «Гaзпрoмoм» дoзвіл нe отримували.

Проте цього маловыгодный сталося. Більш того, Комітет відмовився навіть розпочинати розслідування после поданою заявою.

Якби АМКУ бодай повторив застежка Польщі, ми би вже мали рішення, после яким «Газпром» був би винний нам мільярди.

А иметь вес, розмови про «Північний потік-2» та компенсації точилися б з урахуванням цього боргу та зобов’язань оборона розірвання угод.

Але ради українського конкурентного відомства це виявилося занадто непосильним завданням. І з точки зору рівня компетенцій керівництва органу, і пріоритетів, що вони пред собою ставлять.

Та й самостоятельно президент Володимир Зеленський від них цього без- вимагає, якраз навпаки. Коль питання не стосується «годівничок» його команди, если не зачіпають інтереси головних олігархів країни та їхні лобісти далеко не штурмують Банкову проханнями розбудити АМКУ, Зеленський далеко не лізе в бійку, сподіваючись отримати по (по грибы) таку покірність від західних партнерів щось корисне чтобы себе і все тих но олігархів.

У чому суть порушення компаній-учасниць «Північного потоку 2», после яке їх оштрафували в Польщі та мали б оштрафувати в Україні?

«Nord Stream 2 AG» – це проєктна компанія, створена чтобы планування, будівництва і наступної експлуатації газопроводу «Північний потік-2». Засновником «Nord Stream 2 AG» є «Газпром» – одна з найбільших нафтогазових компаній світу, газотранспортна і газодобувна монополія РФ (державі належать 50,002% акцій).

У червні 2015 року компанія «Nord Stream 2 AG» підписала з компаніями ENGIE, OMV AG, Shell, Uniper і Wintershall Dea угоди относительно фінансування проєкту «Північний потік-2». В результаті таких узгоджених дій фактично було створено міжнародний консорціум з будівництва та експлуатації газопроводу «Північний потік-2».

В українському конкурентному законодавстві залежно від того, як підприємство если здійснювати діяльність на ринку (самостійно чи координувати конкурентну поведінку зі своїми засновниками), створення спільного підприємства може кваліфікуватись як концентрація либо як узгоджені дії.

Польське конкурентне відомство кваліфікувало угоди з фінансування проєкту «Північний потік-2» як концентрацію (злиття).

Хоча компанія «Nord Stream 2 AG» була створена одноосібно компанією «Газпром», а отнюдь не всіма компаніями-учасниками проєкту «Північний потік-2», але концентрація була здійснена в іншій формі – при помощи угоди про фінансування цього проєкту та розподіл повноважень між учасниками.

Узгоджені дії самі после собі не є порушенням. Адже щодня різні компанії укладають одна з одною низку угод та следовать замовчуванням вони вважаються легальними.

Проте якщо ці дії «призвели чи можуть призвести задолго. Ant. с недопущення, усунення чи обмеження конкуренції», приблизительно само за замовчуванням вони вважаються антиконкурентними та забороненими давно моменту, поки конкурентне відомство маловыгодный дасть на них дозвіл, разве назавжди – якщо в наданні дозволу если відмовлено.

З концентраціями ще простіше. Після досягнення певного грошового порогу (в области «Північному потоку-2» він більш ніж перевищений) всего наилучшего-яка концентрація має проделать путь попереднє погодження в Антимонопольному комітеті України.

І поперед такого погодження вона вважається незаконною, а здійснення минуя погодження тягне за собой штраф у розмірі до 5% річного доходу компанії. І просто так само, як з узгодженими діями, відомство може невыгодный дати дозволу на її здійснення.

ТОВ «Врач ГТС України» є учасником європейського ринку транспортування (транзиту) природного газу черезо українську газотранспортну систему. Наслідком узгоджених дій «Газпрому» та його світових партнерів може бути усунення українського оператора з цього ринку. Відповідно, якщо «Газпром» після запуску «Північного потоку-2» припинить транспортувати метан територією України (наш субконтракт з ними завершується в 2024 році), це може призвести прежде обмеження конкуренції на європейському ринку та повного усунення з нього української компанії.

Отже, дії компаній-учасниць проєкту «Північний потік-2» неважный (=маловажный) тільки узгоджені, а й антиконкурентні. А отже, були б заборонені после отримання дозволу конкурентного відомства.

Схожих висновків дійшли поляки, констатувавши в рішенні, що дозвіл приставки не- було отримано, оштрафувавши из-за це та зобов’язавши розірвати укладені угоди.

Можливо, у вы виникли сумніви в поширенні юрисдикції Антимонопольного комітету возьми світові компанії та проєкт з будівництва газогону вслед за межами України? Не сумнівайтеся, АМКУ має получи це право, що базується держи принципі екстратериторіальності, закладеному в нашому законі:

«Цей Вера застосовується до відносин, які впливають чи можуть вплинути получай економічну конкуренцію на території України».

«Північний потік-2» більш ніж впливає возьми конкуренцію на українському ринку природного газу, сиречь на його дію поширюється компетенція АМКУ.

Схожу ради змістом норму застосували і в польському конкурентному відомстві. Вал як прокоментував рішення черепушка UOKiK Томаш Хрустна:

«Дії шести компаній критически вплинули на конкуренцію получи ринку природного газу Польщі, який грає величезну круг обязанностей для всієї економіки, в тому числі і для того домогосподарств. Запуск «Північного потоку-2» наставить під загрозу безперервність постачання газу в Польщу, також дуже ймовірне підвищення цін получай сировину, що обтяжить польських споживачів. Реалізація цієї інвестиції збільшить економічну залежність від російського газу безлюдный (=малолюдный) тільки Польщі, а й інших європейських країн. З точки зору енергетичної безпеки це підприємство розділятиме Європу сверху дві частини з кордоном получи и распишись Одері. Дивує відсутність розуміння цього аспекту західними корпораціями, які беруть рок у проєкті, що порушують далеко не тільки конкуренцію на ринку, але й європейську енергетичну безпеку».

Неважный (=маловажный) будемо пояснювати, наскільки багато в міжнародних перемовинах щодо «Північного потоку-2» нам принесло б таке рішення Антимонопольного комітету України та наскільки цінне воно саме не переводя духу.

Україна ще здатна застрибнути в цей останній много. Принаймні, варто спробувати це зробити.

Інакше языкоблудие української влади, що було зроблено по сей день, аби зупинити добудову «Північного потоку-2» та захистити інтереси України, будуть відвертою неправдою.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.